Saturday 25 June 2011

Ce nu-i place lui Vladimir Vîsoţki

Nu ştiu voi, dar eu mi-am dorit întotdeauna să înţeleg ce spune Vîsoţki. Şi atât de mult îmi doream, încât la o petrecere l-am bătut la cap ore-n şir pe colegul şi prietenul Vasile Ernu să-mi facă o traducere simultană. Între timp, am început să prind şi eu cam un cuvânt din şapte, chiar dacă n-am ajuns încă la declinarea substantivului. Dar, dacă mai există şi alţii bântuiţi de asemenea curiozităţi, iată versiunea în engleză a versurilor de la Nu-mi place. Din păcate, traducerea vorbirii care precede cântarea nu o am şi nici nu cred s-o pot face mai devreme de anul viitor pe vremea asta. Poate se îndură vreun vorbitor de rusă...


I don't like
Russian title: Ya ne liubliu

I don't like fatal outcomes
Never get tired of life
I don't like any time of the year
When I get ill or drunk.

I don't like straight-forwarded cynicism
Don't believe in exaltation, and also
When a stranger reads my letters
Glancing over my shoulder.

I don't like it when there is no other half,
Or when a conversation is interrupted.
I don't like it when they shoot in the back
I am also against shooting point-blank.

I hate rumors that pose as versions
The worms of doubt, the needle of honours
Or when it's all against the wind
Or when it's with iron against the window.

I don't like confidence built on satiety
I opt for failed brakes, in this case.
I am disappointed when the word "honor" is forgotten
And it's accepted to slander someone behind their back.

When I see broken wings,
I have no pity, and this isn't without a reason.
I don't like violence and weakness
Although I feel sorry for the crucified Christ.

I don't like myself when I fear,
It angers me when the innocent suffer.
I don't like it when someone worms into my soul
All the more when they spit into it.

I don't like maneges and arenas
There, a million is exchanged by rubles.
There might be big changes ahead,
But I will never like this!
Я Не Люблю
Я не люблю фатального исхода,
От жизни никогда не устаю.
Я не люблю любое время года,
Когда веселых песен не пою.

Я не люблю холодного цинизма,
В восторженность не верю, и еще -
Когда чужой мои читает письма,
Заглядывая мне через плечо.

Я не люблю, когда наполовину
Или когда прервали разговор.
Я не люблю, когда стреляют в спину,
Я также против выстрелов в упор.

Я ненавижу сплетни в виде версий,
Червей сомненья, почестей иглу,
Или - когда все время против шерсти,
Или - когда железом по стеклу.

Я не люблю уверенности сытой,
Уж лучше пусть откажут тормоза!
Досадно мне, что слово "честь" забыто,
И что в чести наветы за глаза.

Когда я вижу сломанные крылья -
Нет жалости во мне и неспроста.
Я не люблю насилье и бессилье,
Вот только жаль распятого Христа.

Я не люблю себя, когда я трушу,
Обидно мне, когда невинных бьют,
Я не люблю, когда мне лезут в душу,
Тем более, когда в нее плюют.

Я не люблю манежи и арены,
На них мильон меняют по рублю,
Пусть впереди большие перемены,
Я это никогда не полюблю.

2 comments:

  1. Vladimir Visoțki

    El nu s-a întors din bătaie

    Deși totu-i la fel, totu-mi pare străin -
    curge râul sub soare și ploaie,
    se-oglindește pădurea în cerul senin,
    numai el nu s-a-ntors din bătaie.

    Câte nopți fără somn ne-am certat răgușit,
    în colibă făceam hărmălaie.
    Că-mi lipsește nespus abia azi am simțit,
    când el nu s-a întors din bătaie.

    Din senin se-ntrista, cânta fals când cânta,
    tăcea mâlc sau vorbea cu văpaie.
    Ca buimac uneori se-nvârtea până-n zori,
    însă ieri nu s-a-ntors din bătaie.

    Primăvară-i din nou, cu miresme puhoi!
    Scot tutunul și-i spun: dă-mi o foaie...
    Doar tăcerea foșni printre mugurii noi,
    fiindcă el nu s-a-ntors din bătaie.

    Morții noștri nicicând nu ne lasă la greu,
    cei căzuți dintre noi stau de strajă.
    Se îngână pădurea cu cerul mereu
    și copacii albaștri veghează.

    Era loc pentru doi în coliba de lut,
    trecea timpul în doi ca o ploaie.
    A rămas unul singur, dar îmi pare acum
    că Eu nu m-am întors din bătaie.


    Tradus din limba rusă - Lucia Sotirova

    ReplyDelete
  2. Dacă nu l-aş fi abandonat pe blog, de câte ori nu ţi-aş fi mulţumit până acum!!! Dar fie şi cu întârziere...

    ReplyDelete